Visie

liberté, vrij zijn om speels en plezierig te leren

Plezier in leren

Ik geloof in de kracht van spel en plezier. Door plezier leer je meer en door plezier wil je blijven leren. Daarom hebben mijn lessen altijd iets speels en verrassends.


égalité, passend onderwijs voor iedereen, ook voor slimme kinderen

Passend onderwijs

Ik vind dat alle kinderen recht hebben op passend onderwijs, ook de slimme. Daarom vinden mijn lessen ook onder schooltijd plaats.


fraternité, goed burgerschap bestaat alleen met oog voor jezelf en de ander

Burgerschap

Ik denk dat een vreemde taal leren bijdraagt aan goed burgerschap. Want een vreemde taal leren vormt: je wordt je bewust van wat van jou is en bent tegelijk bereid je open te stellen voor iets nieuws. Dat zijn twee belangrijke voorwaarden voor goed burgerschap.

De meerwaarde van Frans

Ik denk dat je juist met andere vreemde talen dan Engels leert over andere culturen en geschiedenissen en dus over andere gezichtspunten en belevingen. Engels is nodig en steeds meer nodig om je in het dagelijks leven te kunnen redden, maar juist minder voor de hand liggende talen als Frans bieden die verdieping in land en cultuur die zo verrijkend is.



met Frans kan je meer kanten op

Schooladvies vwo waarmaken

Ik heb gezien dat een schooladvies vwo pas echt robuust is als je ook hebt 'leren leren' op de basisschool. Om te kunnen presteren op je niveau en om nog tijd over te houden voor andere zaken dan school.

'Leren leren'

Alle leerlingen zijn gebaat bij 'leren leren'. Hoewel er inmiddels aardig wat aanbod is voor plusklaskinderen, hoeven veel van deze kinderen nog niet echt hun best te doen om iets te onthouden of toe te passen. Daardoor ontwikkelen zij nauwelijks strategieën om te leren. Of, wat ook kan: ze doen wel hun best, en ook met succes, maar worden zich niet bewust van een onvolkomen of inefficiënte manier van leren.
Frans leent zich goed voor 'leren leren'. Omdat het bijna nooit vanzelf gaat met die taal. In groep 8 zijn de kinderen er ontvankelijk voor en is er tijd en op de middelbare school hebben ze er veel plezier van, niet alleen bij Frans.

juiste weg kiezen, hoe kom je bij je doel; hoe kom je bij de Eiffeltoren