Frans en 'leren leren'

‘Soms heb je meer aan Frans dan aan Engels,’ dacht juf Marion van groep 8 van de Geldropse Dommeldalschool. Ze vindt dat Franse lessen nuttig zijn om te ‘leren leren’. En dus zijn dit jaar weer 20 kinderen enthousiast begonnen met Frans. 

Een interview met juf Marion. 

wegen naar Parijs, manieren om ergens te komen

Uitdaging en motivatie

gewoon beginnen, metropolitain

Hoe kwam je op het idee om Frans in groep 8 aan te bieden aan kinderen uit jouw klas?

​In mijn groep 7/8 werd Engels als vak aangeboden. In mijn groep 7 zat ook een meisje dat thuis Engels sprak en las. Om haar een andere uitdaging te bieden ben ik zelf op internet gaan zoeken naar Franse lessen. Die heb ik gevonden, maar het aantal lessen was helaas beperkt. In groep 8 wilde ik haar toch de uitdaging blijven aanbieden. Toen kwam er een mail voorbij van 'Frans in groep 8' en ben ik gaan informeren wat het inhield en voor wie het allemaal geschikt was. 

behoefte, taal

In welke behoefte voorziet die Franse les wat jou betreft?

Waar kinderen met een HAVO- of HAVO/VWO-advies vaak tegenaan lopen is dat leren hen over het algemeen goed afgaat. Huiswerk dat ze thuis moeten maken, ook al is het aangepast naar hun niveau, is toch vaak snel af of wordt op het laatste moment gemaakt. Zij hebben een andere uitdaging nodig. Franse les is daarvoor heel geschikt! Engels horen ze over het algemeen veel als ze naar de tv 

kijken of op de computer werken. Frans is voor veel kinderen nieuw. Naast dat de kinderen nu in aanraking komen met een nieuwe taal, zit er voor hen nu juist ook de uitdaging om te ‘leren leren’. Ze krijgen huiswerk op en moeten bij vocabulaire de betekenis kunnen aangeven en ze moeten de woorden kunnen schrijven. Pittig, zelfs voor de VWO-leerlingen!


uitdaging, motivatie, uitzicht

Welke leerlingen kwamen voor deze groep in aanmerking?

Wij hebben ervoor gekozen om alle leerlingen die in hun voorlopig advies in groep 7 HAVO of VWO hadden staan, de Franse lessen aan te bieden. En heel bewust niet alleen de "pluskinderen".

 

Wat hoop je dat het oplevert voor de verschillende kinderen?

Ik denk dat het twee kanten op werkt: de "pluskinderen" hebben een superleuke nieuwe uitdaging. En voor de kinderen die normaal geen pluswerk krijgen, maar toch op HAVO- of VWO-advies functioneren is het een enorme motivatie om dit te mogen doen.

De kinderen leren niet alleen een nieuwe taal, maar leren ook om te leren.